tiistai 22. lokakuuta 2013

Valokuvaussuunnistus aloitustempaus

Projektin aloitus (yksi oppitunti)

Projekti aloitettiin kokoontumalla yhteen luokkaan18 ekaluokkalaisen, 15 tokaluokkalaisen ja 18 neljäsluokkalaisen sekä luokkien opettajien ja ohjaajien voimin. Oppilaat hiljentyivät musiikin myötä kuulemaan tarinaa merirosvoista.  

Klonk, klonk, klonk. Köysi hakkaa mastoa. Usvan seassa näkyy mustaa, se lähestyy lähestymistään. Vikka-lisko säikähtää mereltä tulevaa outoa hahmoa. Tämä saari on ollut autio ja yksinäinen kymmenien vuosien ajan, nyt sen hiljainen rauha oli rikkoutumassa. Vikka katsoo merelle, se yrittää nähdä selvemmin. Pian hän alkaa kuulla möreitä miesten ääniä. Mikä tuo lähestyvä kummajainen on? Aavemainen möhkäle lähestyy yhä vaan rantaa. Nyt alkaa näkyä jokin lepattava kangas hahmon yläosassa, ihan kuin se olisi lippu. Vikka on kuullut lipuista… Voisiko se olla, ei kai. Tuo kummajainen tulee lähemmäs, äänet kuuluvat selvemmin huudot kaikuvat jo melkein rannalla. Nyt Vikka alkaa nähdä tuon usvan seasta lähestyvän kummitusmaisen hahmon. Siinä on mastoja, siellä on miehiä, se näyttää aivan kuin, aivan kuin laivalta. Vikkan katse kiinnittyy ylhäällä liehuvaan kankaaseen. Se on kuin onkin lippu. Se on musta, siinä on luita ja pääkallo. Tähän ei ole kuin yksi selitys, Merirosvoja! Vikka piiloutuu onttoon puun runkoon juuri laivan rantautuessa. Hän näkee piilostaan kuinka laivasta astelee ulos iso, likainen, pelottava mies. Miehellä on silmälappu, kolmion muotoinen hattu ja papukaija olalla. Ilmeisesti hän on laivan kapteeni. Mies tulee rantaan, tähyilee ympärilleen ja karjaisee miehilleen: ”Miehet, nyt piilotetaan se aarre!”

Lapsille kerrottiin valokuvasuunnistusprojektista. Oppilaat pääsisivät piilottamaan aarretta ryhmissä. Jokainen oppilas ottaisi kuvan koulusta tai sen ympäristöstä. Ryhmät muodostaisivat kuvillaan reitin, jonka päässä odottaisi aarre.

Oppilaat jaettiin 3-5 hengen ryhmiin, joissa jokaisessa oli yksi neljäsluokkalainen. Heille annettiin tehtäväksi toimia ryhmän ohjaajana. Ryhmät suunnittelivat kuvattavat kohteensa ja kirjoittivat ne ylös. Tunnin päätteeksi suunnitelmat kerättiin.

Kaksi neljäsluokkalaista oli valtuutettu dokumentoimaan koko projekti. He videoivat toteutuksen.

Valokuvaustunnit (kaksoistunti) Ennen kuvaamista oppilaille kerrottiin eri perspektiivien mahdollisuuksista; kuvatako maailmaa sammakon näkökulmasta vai ollako kuin lintu? Oppilaat saivat itse päättää mistä suunnasta ja miltä etäisyydeltä kuvata. Sitten lähdettiinkin kuvaamaan.

Oppilaat olivat tuoneet kameroita kotoa, mikä helpotti kuvien ottamista. Toiset antoivat lainata omaa kameraansa myös muille ryhmille. Osa kuvista otettiin opettajan kameralla.

Oppilaat liikkuivat opettajien kanssa, yksi ryhmä kerrallaan. Neljäsluokkalaiset toimivat ohjaajina pienemmille oppilaille. Tämä oli toimiva ratkaisu. Neloset antoivat tarvittaessa ohjeita pienemmille, mutta antoivat kunkin toteuttaa omaa taiteellisuuttaan.

Sillä aikaa, kun ryhmät vuorollaan kuvasivat, muut tekivät ryhmätyönä kuvan merirosvolaivasta. Lisäksi oppilaat pääsivät etsimään ja piilottamaan aarretta.

Oppituntien jälkeen opettajat siirsivät kuvat kameroista tietokoneille ja edelleen muistitikulle oppilasryhmittäin. Ongelmia tuli joidenkin kameroiden kohdalla, sillä kaikki kuvauslaitteet eivät olleet yhteneväisiä koulun tietokoneiden kanssa. Onneksi apu oli lähellä ja tutorimme avustuksella saimme kuvat siirrettyä.

Valokuvasuunnistus jäi odottamaan toteuttamistaan ja aarre piilottamistaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti